Nieuws

Samenwerken aan veilige scholen

23-01-2017

Veiligheid op school krijgt een extra impuls. De scholen voor voortgezet onderwijs, de gemeenten Beverwijk, Uitgeest, Heemskerk en Castricum en de politie bevestigen hun samenwerking met een nieuwe samenwerkingsovereenkomst ‘VIOS’. 

Het samenwerkingsverband VIOS staat voor Veiligheid in en om school. De samenwerking is gericht op het vergroten en waarborgen van een veilig klimaat in en rondom scholen in de regio Kennemerland. Een veilige school is een school waar men elkaar respecteert en waar leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien Een veilige school stimuleert jongeren om hun schoolcarrière af te maken en om zich later optimaal verder te ontplooien in de maatschappij. Leerlingen, docenten, onderwijsondersteunend personeel en ouders dragen bij aan die veiligheid. Ook de omgeving rondom een school is gebaat bij een veilige school, hierbij spelen de politie en gemeente en belangrijke rol.

VIOS is opgericht in 2003, en is een samenwerkingsverband tussen gemeentes (Castricum, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest), scholen (Bonhoeffercollege, Jac. P. Thijsse college, Kennemer college, Clusius college en ROC NOVA college Beverwijk) en politie Noord-Holland. Het is opgericht om een actiever veiligheidsbeleid op te zetten. De nieuwe overeenkomst laat zien dat de partners de volgende stappen gaan zetten waarbij de scholen meer regie krijgen om het veiligheidsbeleid op de eigen school af te stemmen. Als speerpunten voor de komende tijd zijn gekozen: Veilig gebruik van sociale media, Aandacht voor de omgeving van school, Verminderen van alcohol- en drugsgebruik door jongeren, Loverboys en het oefenen voor calamiteiten.

Jeroen Maréchal (voorzitter van de VIOS stuurgroep): “Niet elke school en omgeving is hetzelfde, dus maatwerk is belangrijk. De ene school heeft meer last van hangjongeren rond de school en de andere school maakt zich meer zorgen over het gebruik van sociale media. Hierbij is het belangrijk dat we van elkaar leren en waar nodig samen op trekken. Gezamenlijk gaan we aan de slag met verschillende onderwerpen zoals het verminderen van alcohol en drugs, het herkennen van signalen die duiden op loverboy problematiek en regelen we dat de taken van de scholen, gemeente en politie goed op elkaar aansluiten.”

De uitdaging ligt er vooral in om de principes of beweegredenen achter gedragingen te zoeken. Wanneer je daar inzicht in hebt kan gedrag op een positieve wijze worden beïnvloed. De VIOS stuurgroep is er vooral op gericht om vanuit die inzichten op en via de scholen leerlingen, onderwijspersoneel en ouders bewust te maken van gedrag en de redenen daar achter. Wanneer gedrag beter wordt begrepen kan je daarin keuzes maken. “Het gaat dus niet om het stellen van regels om daarmee gedrag te sturen. Als het bijvoorbeeld gaat om pesten dan willen we dat leerlingen elkaar niet pesten omdat ze begrijpen en invoelen hoe kwetsend dat is, niet omdat ze bang zijn straf te krijgen op school. Om dat voor elkaar te krijgen geven we leerlingen op school een kritische mentaliteit mee zodat ze zelf verantwoorde beslissingen kunnen nemen. Dat doen we niet in één les. Dat is een proces waar we direct mee starten en waar bij elke activiteit op school aandacht aan kan worden gegeven.”

Pesten krijgt vooral veel aandacht binnen het thema Mediawijsheid. Voor de scholen en ouders is het nodig om zich in te leven in de mediawereld van de kinderen. Te onderkennen dat de invloed heel groot is en dat ouders en school weinig zicht hebben op wat in sociale media speelt. Maar ook dat sociale media een belangrijke rol spelen bij het vormen van een eigen identiteit en het opbouwen en onderhouden van relaties. Je rolmodellen vind je in de media. Het gaat niet alleen om bedreigingen maar ook om mogelijkheden. Wanneer volwassenen dat zo zien is het voor kinderen veel makkelijker om ouders en scholen te betrekken bij dit deel van hun opvoeding en om hulp in te roepen indien nodig.

De VIOS samenwerking is vooral gericht op preventie maar bewijst ook haar waarde als er iets fout dreigt te lopen. Dan kennen partijen elkaar goed en weet iedereen wat hen te doen staat. Maréchal geeft een voorbeeld van de samenwerking: “Op een van de aangesloten scholenzagen we dat minderjarige leerlingen in en om de school alcohol dronken. Hierop heeft de school contact gezocht met de politie en gemeente en hebben diverse gesprekken plaats gevonden met de politie, leerlingen en ouders. Samen met de gemeente en bureau Halt kwam er zo voorlichting in de onderbouw”.

Samenwerken aan veilige scholen


Terug naar nieuwsoverzicht

Vacatures

Jaarmagazine 2016

Fotogalerij

SVOK Academie