Skip to main content
Scholen

Al fietsend fijnstof meten

By 9 september 2022No Comments

Leerlingen van het Castor College (voorheen Kennemer College mavo-havo-vwo) gaan, in samenwerking met Globe Nederland, deze week beginnen met het meten van fijnstof in de lucht.

De insteek is dat Globe (in samenwerking met Hollandse luchten) op deze manier nog meer meetresultaten binnenkrijgt, terwijl de school er educatief mee aan de gang kan. Annemiek Steeman, aardrijkskundedocente op het Castor College: „Deze module past binnen de huidige transitie van het Castor College naar meer vakoverstijgend en modulair onderwijs en de ambitie om een Geo Future school te worden.”

’Snuffelaars’
Bij de school komen twee vaste fijnstofmeters te hangen. Daarnaast krijgt de school de beschikking over tien mobiele fijnstofmeetapparaten, door Steeman ’snuffelaars’ genoemd. „De kinderen mogen zelf bepalen waar ze willen meten. Zij zullen vooral punten uitkiezen waar zij verwachten veel fijnstof in de lucht aan te treffen, zoals bijvoorbeeld rondom drukke wegen. Of ze kunnen achter een bus aan fietsen.” Volgens Steeman zouden de meetresultaten daar overigens best lager kunnen uitvallen dan de leerlingen vooraf verwachten. „Want auto’s rijden behoorlijk schoon tegenwoordig.”

Vakoverstijgend
Acht weken lang zullen leerlingen uit havo 4 en vwo 4 in totaal zo’n twee uur op verschillende locaties en op verschillende momenten met de snuffelaars op pad zijn. Voor het educatieve deel springen de vakken aardrijkskunde, biologie, scheikunde, Nederlands én Engels aan boord. Allen zullen ze het project op een eigen manier benaderen. „Biologie zal bijvoorbeeld ingaan op de effecten van fijnstof op het lichaam, scheikunde op de scheikundige processen. Voor ons heeft dit een mooie educatieve waarde, terwijl Globe nog meer data kan verzamelen.”

Ze noemt het dan ook vakoverstijgend. Terwijl leerlingen meer leren over wat fijnstof is, in welke vormen het voorkomt, hoe het in de atmosfeer terecht komt en wat het daar veroorzaakt en de effecten op de mens en zijn leefomgeving. „Dit project is bedoeld om bewustwording te creëren, maar ook oplossingsgericht.”

Verslag
De leerlingen moeten vooraf een stelling opstellen en na afloop van hun metingen een verslag maken van hun bevindingen. „En hun verslag moet ook een verbeterplan bevatten om fijnstof in de atmosfeer in de eigen leefomgeving te verminderen. Het zal worden aangeboden aan de gedeputeerde van de provincie Noord-Holland en vervolgens meedingen in een landelijke wedstrijd. En het beste verslag mag zelfs meedoen aan een finale in het buitenland.”

In totaal zullen tien scholen in Noord-Holland aan dit project deelnemen. „Elke maand komt er een school bij. Het Vellesan College in IJmuiden doet mee, maar ook onder meer scholen in Zaandam, Hilversum en Amsterdam.”

De meetapparatuur mag de school in bruikleen houden, zodat er volgend jaar opnieuw gebruik van gemaakt kan worden.

Bron: Dagblad Kennemerland